מטרת מאמר זה לעזור לכם המתלבטים בנקודות הבאות:
1. איך למצוא עסק ?
2. מהו זיכיון ואיך זה עובד ?
3. איך מעריכים מוניטין של עסק ?
4. איך קובעים שווי של עסק קיים ?
כל נקודה תזכה להתייחסות אם כי בהחלט הייתי מייעץ ליווי של אנשי מקצוע בנושא: עורך דין, כלכלן, רואה חשבון, יועץ מס .
מניסיוני, יזמים נוטים לחסוך דווקא בייעוץ אשר עולה כסף אבל שווה זהב ויכול לחסוך עוגמת נפש רבה והפסד כספי גדול.
לצערי, רוב העסקים אשר מפרסמים את עצמם למכירה בעיתון אינם שווים מבט שני.
מניסיוני, עסקים אלו הינם עסקים כושלים המחפשים להיפטר מהר ככל שניתן מהעסק שבידם (כמובן שהם מוכרים מסיבות בריאותיות, נסיעה לחו"ל, מעבר לעיר אחרת ושמדובר בעסק מעולה. בכל זאת זכרו כי אנו חיים במדינה שבה כל אוטו שנמכר כולל מודל 1971 הנו במצב מעולה ומזכיר במידה מה PORCHE). במידה ומדובר בעסק סביר המחיר המבוקש אינו קשור לשום הגיון כלכלי שניתן בכלל להצדיקו.
מסיבות כאלו ואחרות העסקים הטובים והרווחיים עוברים מיד ליד מבלי שלנו המעגל החיצוני תהיה בכלל ידיעה על כך. הסיבות לכך הן מגוונות ואין ברצוני להיכנס לכולן אלא לציין כי במידה והייתם בעלים של עסק טוב, כלכלי, בעל מוניטין ולקוחות ומשום מה הייתם מחליטים לוותר על מקור הכנסה מצוין זה הייתם מחפשים קונה רציני המוכר לכם מזה זמן אשר יוכל להמשיך את מפעלכם ויוכל לשלם לכם (גם) מתוך הרווחים העתידיים את תמורת המכירה.
הפרסום בעיתון הנו פרסום פומבי אשר ייוודע גם למתחרים שלכם ויש לו השפעה שלילית על העסק בכל תקופת המכירה כאשר מידע זה יועבר לספקים/בנק שיכול להיות ש"יריחו דם" וירצו להפסיק לעבוד אתכם מתוך חשש כי העסק במצב התמוטטות – כלומר מכירת עסק הנה הליך אינטימי וחשאי האמור להתבצע רחוק מעין השמש ככל שניתן ופרסום מודעה בעיתון מעצם מהותה נוגדת הליך זה.
למצוא קונה אלמוני מעל דפי העיתון ולהפקיד בידיו עסק ללא הרגשת בטחון כי נקבל את מלוא התמורה וכן שלא מדובר על כישלון עסקי אשר יהרוס את כל מה שבנינו לא מאפיינת את דרך הפעולה של בעלי העסקים הרציניים.
1. ניתן לפנות למשרדי יועצי מס, משרד רואי חשבון, עורכי דין, סוכני בטוח בציון פרטיכם האישיים, יכולת כלכלית, גודל העסק המבוקש וסוגו ומהות העסקה – רכישה,שותפות פעילה/פסיבית, הרחבת עסק קיים.
2. מקורות מקריים – קרובי משפחה, חברים, חוג מכרים, מבחינת "שלח לחמך על פני המים". במדינה ישראל "כולם מכירים את כולם" וניתן בשיטת הפה לאוזן להגיע למעגל נרחב מאוד.
3. מעו"ף – סניפי הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים או מס"ק-מרכז סיוע לעסקים קטנים – למקומות אלו באים בעלי עסקים קיימים וניתן לפגוש בחוגים שונים הנערכים שם בעלי עסקים וליצור קשר.
4. בנק – פנה למנהל הבנק שלך או של סניפים אחרים. הבנקים הם Sensorim טובים מאוד ויכול להיות בהחלט שהבנק ישמח לעשות "שידוך" בין לקוחותיו מתוך רצון ליצור סינרגיה עסקית.
5. מודעה יזומה – פרסמו בעצמכם מודעה בעיתון והזמינו פניות אליכם (לפקס' או Email). במודעה ציינו את סוג העסק בו אתם מעוניינים, גילו, מהות הקשר (שותפות, רכישה), יכולת כלכלית שלכם וכיוב'.
6. משרדי תווך – אלה משרדים העוסקים לפרנסתם באופן מקצועי בייזום קשרים בין משקיעים לבעלי עסקים קיימים. העמלה המקובלת היא כ 5% מכל צד על מחיר ההשקעה. בדרך כלל משתדלים משרדי התווך לעסוק רק בעסקים רציניים ועושים בדיקה מקדימה עליהם. למשרדים אלו מידע שמתחדש כל הזמן ובדרך כלל מידע אמין, הם יכולים לסייע במו"מ בין הצדדים ולקשר אתכם לאנשי מקצוע אשר יעשו את העבודה הנדרשת להערכת מחיר הקנייה בשכר טרחה מופחת.
להשמך קריאה על מהו זיכיון ואיך זה עובד – לחצו כאן
לקבלת ייעוץ בנושאי ניהול כספים וראיית חשבון כוללת